درمان افتادگی پلک

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درمان دور چشم و از بین بردن افتادگی پلک‌ها انجام تمرین‌های ورزشی است. در این تمرین‌ها باید عضلات پلک را حرکت دهید. این کار سبب می‌شود تا پلک به علت عدم تحرک دچار پیری نشود. این روش در طولانی‌مدت اثر گذار خواهد بود.

برای چین و چروک‌های زیاد دور چشم بهتر از سایر روش‌ها استفاده کنید. بسیاری از افراد از داروهای گیاهی، ماسک‌ها و حتی قطره چشمی برای رفع معضل افتادگی پلک استفاده می‌کنند. این روش تاثیرگذاری بهتری نسبت به ورزش پلک دارد. دوره درمان ماسک‌ها یا دارو گیاهی طولانی‌تر از روش‌های کلینیکی است.

برخی از افراد پس از مراجعه به پزشک کرم‌ها و روغن‌هایی دریافت می‌کنند که باید دائما استفاده شود. در صورتی که این روش‌ها نتواند افتادگی پلک را از باید به سراغ روش‌هایی مثل لیزر پلاسما جت یا جراحی‌های موضعی رفت.

درمان-دور-چشم؛-جوانسازی-و-رفع-تیرگی-و-سیاهی

چشم‌ها جزو اصلی‌ترین عناصر زیبایی هستند. پوست دور چشم و پلک می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش جذابیت این عضو حیاتی صورت داشته باشد. برخی افراد چین و چروک‌هایی در اطراف چشم دارند یا دچار افتادگی پلک‌ شده‌اند. روش‌های درمان دور چشم بسیار متنوع است. در ابتدا باید مشخص شود میزان عارضه و عوامل اصلی مشخص شود. در ادامه به بررسی روش‌های درمان دور چشم، پیری چشم، افتادگی پلک و گودی زیر چشم خواهیم پرداخت.

عوامل موثر در پیری دور چشم

پیری دور چشم ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید. کسانی که در دوره‌های مختلف سنی مراقبت‌های پوستی را جدی نمی‌گیرد معمولا پس از مدتی دچار پیری دور چشم می‌شوند. در این تعداد ناحیه غدد چربی که وظیفه مرطوب کردن پوست را دارند بسیار کمتر است. به همین دلیل دور چشم پتانسیل بیشتری برای خشک شدن دارد. این اتفاق پس از مدتی موجب پیری دور چشم می‌شود. در نتیجه بهترین راه درمان دور چشم، پیشگیری و انجام مراقبت‌های پوستی است.

استفاده از لوازم آرایشی نامناسب یا مصرف بسیار زیاد آن‌ها یکی دیگر از عوامل بروز ناراحتی‌های پوستی در اطراف چشم است. لوازم آرایشی علاوه بر داشتن مواد غیراستاندارد، سبب جذب رطوبت و خشکی پوست می‌شوند. همچنین ماندن مواد آرایشی روی پوست برای طولانی‌مدت می‌تواند بسیار خطرناک باشد. برای درمان دور چشم بهتر است میزان و دفعات استفاده از لوازم آرایشی را کاهش داده و همچنین از برندهای معتبر و استاندارد استفاده کنید.

درمان-دور-چشم؛-جوانسازی-و-رفع-تیرگی-و-سیاهی

یکی دیگر از علل پیری دور چشم، عدم استفاده صحیح و به اندازه از کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها است. بسیاری از افراد در زمان مصرف کرم‌های مرطوب‌کننده از نواحی دور چشم غافل می‌شوند. این نواحی بسیار حساس هستند و باید به خوبی به کرم آغشته شوند. در نتیجه در مراحل ابتدایی درمان دور چشم باید میزان مصرف کرم‌های آبرسان و ترمیم‌کننده را به حد مطلوب رساند.

نور خورشید از دیگر عواملی است که تاثیر بسیار زیادی در بروز چین و چروک‌های دور چشم دارد. کسانی که به دلیل کار و فعالیت روزانه دائماً در معرض نور خورشید هستند یا در زمان ورزش از عینک‌های آفتابی استفاده نمی‌کنند، احتمالاً پس از مدتی خطوطی دور چشم خود مشاهده خواهند کرد.

باید دقت داشت که مهمترین عامل در پیری دور چشم افزایش سن است. با بالا رفتن سن پوست به طور طبیعی دچار چین و چروک می‌شود اما در صورت انجام مراقبت‌های لازم و پرهیز از موارد ذکر شده می‌توان این اتفاق را به تاخیر انداخت تا نیازی به انجام مراحل درمان دور چشم نباشد.

بهترین روش‌های جوانسازی دور چشم

روش‌های بسیار زیادی برای درمان دور چشم وجود دارد در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تزریق بوتاکس

یکی از بهترین راه‌های درمانی برای از بین بردن چین و چروک دور چشم استفاده از تزریق بوتاکس است. با این روش درمان دور چشم به راحتی صورت می‌پذیرد. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، تزریق بوتاکس کاملا بی‌خطر، سریع، اثرگذار و بدون نیاز به بی‌حسی موضعی است. همچنین بوتاکس عوارض جانبی نسبتاً کمی دارد. ماندگاری بوتاکس معمولا ۳ یا ۴ ماه است که با انجم مراقبت‌های موثر می‌توان این زمان را تا ۶ ماه افزایش داد.

در تزریق بوتاکس از سم بوتولینوم استفاده می‌شود. این سم وارد بافت‌های میانی پوست شده و افتادگی‌ها را از بین می‌برد. با استفاده از بوتاکس عضلات زیرین پوست سفت خواهند شد و همچنین کلاژن و الاستین بیشتری در سطوح عمیق و میانی تولید می‌شود.

درمان-دور-چشم؛-جوانسازی-و-رفع-تیرگی-و-سیاهی

تزریق ژل

روش تزریق ژل با تزریق بوتاکس تفاوت دارد. ژل‌ها که از آن‌ها با نام فیلر نیز یاد می‌شود می‌تواند چین و چروک را از بین ببرند. فیلرها خطوط و چین و چروک‌های پوست را به وسیله افزایش حجم لایه‌های زیرین پر می‌کنند. از دیگر خواص فیلر می‌توان به مرطوب کردن لایه‌های عمیق پوست اشاره کرد که سبب انعطاف پذیری و استحکام بیشتر می‌شود.

نتیجه درمان دور چشم در فرایند تزریق ژل بسیار سریع قابل مشاهده بوده و معمولاً ماندگاری آن بین ۶ تا ۱۲ ماه است. تا امروز عوارض جانبی بسیار کمی پس از تزریق فیلر گزارش شده است. از این روش برای بهبود و زیباسازی سایر اعضای صورت نیز استفاده می‌شود.

لیزر

لیزرها کاربردهای بسیار زیادی دارند. آن‌ها با استفاده از انرژی نور می‌توانند بافت‌های زیرین را تغییر داده و لایه‌های فوقانی پوست را بردارند. بسیاری از مشکلات پوستی به کمک لیزر به سرعت رفع می‌شود. چین و چروک‌های دور چشم نیز به کمک لیزرها از بین می‌رود.

استفاده از لیزر همراه با درد، جراحی یا خونریزی نخواهد بود. همچنین تعداد جلسات کمی برای درمان دور چشم به کمک لیزر نیاز است. لیزر فرکشنال یکی از معروفترین لیزرهای موجود در کلینیک‌ها برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت است.

درمان-دور-چشم؛-جوانسازی-و-رفع-تیرگی-و-سیاهی

تزریق چربی

تزریق چربی ماندگاری بسیار زیادی دارد. در این روش از سایر اعضای بدن برای دریافت چربی استفاده می‌شود. برای مثال از شکم یا ران چربی دریافت شده و سپس به نواحی صورت یا دیگر قسمت‌های پوست تزریق می‌شود. درمان دور چشم به کمک این روش همراه با جراحی خواهد بود اما ماندگاری دائمی و بسیار بالایی دارد. چربی تزریق شده به پوست با بدن همخوانی دارد و به همین دلیل مشکلاتی مثل خونریزی داخلی یا تورم ناحیه درمانی ایجاد نخواهد شد.

لیفت با نخ

برخی از افراد که چین و چروک بیشتری در دور چشم دارند از روش لیفت با نخ برای صاف کردن پوست خود استفاده می‌کنند. در این روش نخ‌های بسیار ریزی درون پوست کشیده می‌شود و برای ساعات یا روزهایی روی پوست باقی می‌مانند. بسته به نظر پزشک و جنس نخ به کار رفته تعیین می‌شود. پس از چند ساعت یا چند روز نخ از پوست خارج می‌شود. در برخی از موارد از نخ‌های قابل جذب برای درمان دور چشم استفاده می‌شود تا دیگر نیاز به خارج کردن نخ نباشد. این روش ماندگاری بسیار بالایی داشته اما نیاز به بی حسی موضعی و مراقبت‌های پس از درمان دارد.

هایفوتراپی

در این روش از امواج تابشی و حرارتی برای تحریک بافت پوست استفاده می‌شود. این امواج به داخل پوست نفوذ کرده و روند کلاژن‌سازی را سرعت می‌بخشند. از مزایای هایفوتراپی می‌توان به عدم نیاز به عمل جراحی و تزریق اشاره کرد. در این روش پوست به خوبی کشیده خواهد شد و چروک‌های سطحی به شکل قابل توجهی از بین می‌رود. تاثیرات هایفو به دلیل نفوذ به بافت‌های عمیق برای مدت طولانی روی پوست باقی خواهد ماند تعداد و مدت‌زمان جلسات درمان دور چشم به روش هایفوتراپی کوتاه و محدود است و خسته‌کننده نخواهد بود.

امواج رادیویی

امواج رادیویی RF یک روش درمانی غیرتهاجمی محسوب می‌شود. این امواج تاثیر بسیار خوبی در کاهش و از بین بردن چین و چروک‌های صورت دارند. این روش برای تقویت بافت‌های پوست نیز استفاده می‌شود. معمولاً تابش امواج رادیویی RF بین ۳ تا ۶ جلسه به طول خواهد انجامید.

درمان چین و چروک و جوانسازی دور چشم

درمان دور چشم به روش‌های خانگی و کلینیکی قابل انجام است. برای درمان چین و چروک‌ها و جوانسازی دور چشم می‌توان از ماسک‌های خانگی و روغن‌های گیاهی استفاده کرد. در روش‌های خانگی رفع چین و چروک و جوانسازی باید میزان کلاژن در پوست افزایش پیدا کند و سطح پوست دائما مرطوب بماند. همچنین با استفاده از روش‌های پاکسازی پوست، سلول‌های مرده سطحی از بین رفته و مواد مغذی به لایه‌های میانی و عمیق پوست اضافه می‌شوند.

بهتر است در ابتدا از ماسک‌های خانگی و روش‌های گیاهی برای بهبود این عارضه استفاده کنید. در صورتی که شدت چین و چروک‌ها بیشتر شد یا روش‌های خانگی درمان دور چشم اثرگذار نبودند، باید به روش‌های کلینیکی روی بیاورید.

رفع تیرگی و گودی زیر چشم

برای رفع گودی زیر چشم می‌توانید از درمان‌های خانگی و کرم‌های مخصوص این ناراحتی پوستی استفاده کنید. برخی افراد از کیسه‌های چای برای از بین بردن گودی زیر چشم استفاده می‌کنند. یکی از عوامل دیگری که تاثیر بسیار زیادی در روند ناپدید شدن گودی زیر چشم دارد میزان و کیفیت خواب در طول شبانه‌روز است. افرادی که خواب کافی ندارند یا به صورت منقطع می‌خوابند معمولاً دچار ناراحتی‌های مختلف پوستی از جمله گودی زیر چشم می‌شوند.

افزایش سن نیز در گود شدن زیر چشم تاثیر دارد. بهتر است برای کاهش سرعت گودی زیر چشم مصرف نمک خود را کاهش دهید. در صورتی که گودی زیر چشم شما بسیار زیاد است و با استفاده از روش های خانگی، ماسک‌ها و کرم‌ها نمی‌توان آن را رفع کرد باید به سراغ روش‌های کلینیکی بروید. بسیاری از افراد از لیزر‌ها برای رفع گودی زیر چشم استفاده می‌کنند. اگر لیزر نتواند گودی زیر چشم را از بین ببرد تنها روش باقی‌مانده عمل جراحی خواهد بود.

درمان-دور-چشم؛-جوانسازی-و-رفع-تیرگی-و-سیاهی

درمان افتادگی پلک

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درمان دور چشم و از بین بردن افتادگی پلک‌ها انجام تمرین‌های ورزشی است. در این تمرین‌ها باید عضلات پلک را حرکت دهید. این کار سبب می‌شود تا پلک به علت عدم تحرک دچار پیری نشود. این روش در طولانی‌مدت اثر گذار خواهد بود.

برای چین و چروک‌های زیاد دور چشم بهتر از سایر روش‌ها استفاده کنید. بسیاری از افراد از داروهای گیاهی، ماسک‌ها و حتی قطره چشمی برای رفع معضل افتادگی پلک استفاده می‌کنند. این روش تاثیرگذاری بهتری نسبت به ورزش پلک دارد. دوره درمان ماسک‌ها یا دارو گیاهی طولانی‌تر از روش‌های کلینیکی است.

برخی از افراد پس از مراجعه به پزشک کرم‌ها و روغن‌هایی دریافت می‌کنند که باید دائما استفاده شود. در صورتی که این روش‌ها نتواند افتادگی پلک را از باید به سراغ روش‌هایی مثل لیزر پلاسما جت یا جراحی‌های موضعی رفت.

سوالات متداول در مورد درمان دور چشم

دیگران درباره درمان دور چشم چه می پرسند؟

اگر سوال دیگری درباره این موضوع دارید از قسمت نظرات سایت با ما درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهیم.

سوال خود را بپرسید
ژنتیک، کم خوابی، کمبود آب بدن، نور مستقیم آفتاب، مصرف سیگار و یا مواد اعتیاد آور، کمبود ویتامین، آلرژی و حساسیت های فصلی، اختلالات قاعدگی، کم خونی و کمبود آهن خون
نظرات خوانندگان این مطلب
پارمیدا : چند جلسه طول میکشه تا سیاهی دور چشممون کامل از بین بره؟

شانار اسکین : این موضوع تا حد زیادی به شدت تیرگی دور چشم شما و نوع روش درمانی دارد و بهترین راه برای تعیین تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان دور چشم، مشورت با یک متخصص حرفه‌ای است. به همین خاطر شما در جلسات مشاوره با متخصصان شانار اسکین، نوع پوست شما ارزیابی می‌شود و بر اساس نیاز شما، روش درمانی و تعداد جلسات مورد نیاز تعیین می‌شود. علاوه بر درمان‌های حرفه‌ای، برخی درمان‌های خانگی نیز وجود دارد که می‌تواند به کاهش سیاهی دور چشم کمک کند. این موارد شامل استفاده از کمپرس سرد و برش های خیار، استفاده از کرم های موضعی حاوی رتینول یا ویتامین C و خواب کافی در هر شب است. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که با انجام روش های خانگی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا تیرگی دور چشم شما برطرف شود.

بهار : غذاهایی که میخوریم رو تیره شدن دور چشممون اثر دارن؟

شانار اسکین : صد در صد! غذاهایی که می خوریم می توانند بر تیرگی دور چشم ما تأثیر بگذارند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل که قند کم و ویتامین ها و مواد معدنی بالایی دارد می تواند به کاهش سیاهی دور چشم کمک کند. غذاهایی مانند سبزیجات برگ دار، پروتئین های بدون چربی، آووکادو، آجیل و دانه ها همگی منابع خوبی از مواد مغذی ضروری هستند که می توانند به حفظ سلامت پوست کمک کنند. علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم، نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز نیز مهم است. نوشیدن آب به مقدار کافی، به دفع سموم از بدن کمک می کند که می تواند منجر به کاهش سیاهی دور چشم شود. به همین خاطر نوشیدن آب زیاد و داشتن خواب کافی و باکیفیت برای کاهش سیاهی دور چشم بسیار مهم است.

باران : این ماسک های گیاهی هم رو کم شدن تیرگی دور چشم اثر دارن؟

شانار اسکین : بله، ماسک های گیاهی می توانند در کاهش سیاهی دور چشم موثر باشند. به‌ویژه ماسک های گیاهی که از مواد طبیعی مانند زردچوبه، آلوئه ورا و عسل ساخته می شوند که حاوی آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی هستند که می توانند به کاهش پف و سیاهی دور چشم کمک کنند. علاوه بر این، ماسک‌های گیاهی می توانند با افزایش گردش خون و افزایش گردش سلولی به روشن‌تر شدن پوست اطراف چشم کمک کنند. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، استفاده منظم از این ماسک ها و استفاده از تکنیک های ماساژ ملایم برای کمک به نفوذ بیشتر محصول به عمق پوست بسیار مهم است. با استفاده مداوم، باید در طول زمان شاهد بهبود قابل توجهی در پوست اطراف چشم خود باشید.

آفتاب : بعد از اینکه زیر چشممون رو لیفت کردیم باید چه مراقبتایی انجام بدیم؟

شانار اسکین : اگر برای درمان چین و چروک و تیرگی دور چشم خود از روش لیفت نخ استفاده کرده‌اید، مهم است که بدانید انجام این عمل به مراقبت های بعد از درمان نیاز دارد. ابتدا باید از قطره های چشمی یا اشک مصنوعی برای تسکین چشم ها و روان نگه داشتن آنها استفاده کنید. علاوه بر این، استفاده از عینک آفتابی هنگام بیرون رفتن در آفتاب بسیار مهم است زیرا این کار از چشمان شما در برابر اشعه های UV محافظت می کند. در نهایت، باید از مالش یا لمس چشم‌های خود با دست‌های کثیف خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند باعث گسترش باکتری‌ها و تحریک بیشتر شود. انجام این اقدامات احتیاطی به حفظ سلامت چشمان شما پس از لیفت کمک می کند.

آراسته : تزریق ژل چه فرقی با تزریق بوتاکس داره؟ کدومش بهتره؟

شانار اسکین : متخصصان معتقدند افرادی که برای رفع چین و چروک دور چشم خود از تزریق بوتاکس استفاده می‌کنند، می‌توانند بین ۳ تا ۴ ماه از خواص آن بهره مند شوند. در مواردی که برای رفع تیرگی و چین و چروک دور چشم از تزریق ژل استفاده می‌شود، ماندگاری آن تا ۱۲ ماه نیز می‌رسد. هر دو روش عوارض بسیار کمی دارند؛ بنابراین شما با خیال راحت می‌توانید برای درمان دور چشم خود از تزریق ژل یا بوتاکس استفاده کنید.

آذربانو : اینکه زیر چشممون بوتاکس تزریق کنیم عوارضی نداره؟

شانار اسکین : تزریق بوتاکس زیر چشم یکی از بهترین درمان‌ها برای از بین بردن تیرگی و چین و چروک دور چشم است. تزریق بوتاکس به راحتی، سریع و بدون عوارض طولانی مدت انجام می‌شود. گاهی مواقع ممکن است عوارضی نیز داشته باشد ولی این عوارض خفیف و موقتی هستند، مانند قرمزی یا تورم در محل تزریق. توجه کنید که اگر تزریق به درستی انجام نشود، خطر کبودی یا عفونت وجود دارد و در موارد نادر، تزریق بوتاکس در اطراف چشم می تواند باعث افتادگی پلک شود. بنابراین برای تزریق بوتاکس حتما به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.

آتری : کسایی که ژنتیکی دور چشمشون سیاهه هم میتونن از درمان دور چشم استفاده کنن؟

شانار اسکین : بله، کسانی که به صورت ارثی و ژنتیکی سیاهی زیر چشم دارند هم می توانند نسبت به درمان آن اقدام کنند. سیاهی دور چشم معمولاً به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و سبک زندگی مانند کمبود خواب، آلرژی، استرس و حتی بالا رفتن سن ایجاد می شود. استفاده از انواع درمان‌های دور چشم با توجه به علل زمینه ای، دور چشم را روشن تر می کند و به کاهش پف و روشن شدن پوست در ناحیه اطراف چشم کمک می کند. علاوه بر این، ممکن است به افزایش تولید کلاژن کمک کند که می تواند به بهبود کشسانی و استحکام پوست کمک کند. برای انتخاب نوع روش درمانی، می‌توانید با متخصصان شاناراسکین مشورت کنید.

یسنا : من زیر چشمام یکم چین و چروک دیده میشه چند جلسه نیازه تا این موضوع درمان بشه؟

شانار اسکین : سلام باید تشریف بیارید تا زیر چشمتان را مورد بررسی قرار بدیم.

نظر خود را با ما درمیان بگذارید