لایه برداری شیمیایی

یکی از قوی‌ترین روش‌های درمان تخصصی لک استفاده از محلول‌های شیمیایی است. این محلول‌ها می‌توانند عملیات لایه‌برداری سطح پوست را به خوبی انجام دهند. با استفاده از محلول‌های شیمیایی لایه سطحی به مرور از بین می‌رود. این روش در مواردی کاربرد دارد که لیزر و میکرودرم نتواند لک‌های پوستی را از بین ببرند. اسیدهای موجود در محلول‌های لایه بردار امکان نفوذ به عمق‌های کم و زیاد بافت‌های پوستی را دارند. آلفا هیدروکسی، اسید گلیگولیک و اسید لاکتیک از جمله موادی هستند که در محلول‌های لایه بردار استفاده می‌شوند.

انواع-لک-صورت

لک‌های صورت می‌توانند زیبایی چهره را مختل کنند. این عارضه پوستی که ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ظاهر شود، معمولا سرعت گسترش بالایی دارد. در صورتی که سریعا نسبت به درمان تخصصی لک اقدام نشود، ممکن است فرد دچار چالش‌های جدی و طولانی‌مدت شود.

برای درمان تخصصی لک ابتدا باید انواع آن را شناخت و سپس راه‌های درمان را بررسی کرد. راهکار مختلفی برای درمان این ناراحتی پوستی وجود دارد که با توجه به نوع لک، اثرگذاری‌های متفاوتی خواهند داشت.

انواع لک صورت

لک‌ها ممکن است در اثر عوامل مختلفی روی پوست صورت ظاهر شوند. برای درمان تخصصی لک ابتدا باید نوع عارضه و عامل پیدایش را شناسایی کرد. لک‌ها بر اساس شکل ظاهری، ابعاد و علت پیدایش به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع لک صورت خواهیم پرداخت.

لک‌های-جوش-و-آکنه

کک و مک

کک و مک عارضه‌های بسیار کوچکی در ابعاد ۱ تا ۲ میلی‌متر است که روی پوست ظاهر می‌شوند. اغلب رنگ کک و مک تفاوت کمی با رنگ پوست دارد. این معضل پوستی به رنگ‌های قرمز، زرد، قهوه‌ای یا حتی سیاه مشاهده شده است. در صورت باقی ماندن کک و مک روی پوست ماده‌ای به نام ملانین ایجاد می‌شود که سبب تغییر رنگ پوست خواهد شد. گاهی ملانین ته‌نشین شده باعث افزایش کک و مک شده و این فرایند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که لک‌ها کل پوست را دربرگیرند.

این ناراحتی پوستی سرعت تکثیر نسبتا بالایی دارد و ابتدا در بخش‌های محدودی از پوست مشاهده می‌شود. بنابراین پس از مشاهده آثار آن باید سریعا جهت درمان تخصصی لک به پزشک متخصص مراجعه کنید. عوامل ژنتیکی، فشارهای روانی، آسیب‌های محیطی، نور آفتاب و ... می‌توانند علت بروز چنین لک‌هایی باشند. کک و مک به دو نوع Ephelide و Lentigineدسته‌بندی می‌شود.

لک‌های حاملگی

برخی از بانوان در زمان بارداری لک‌هایی روی صورت و پوست خود مشاهده می‌کنند. این لک‌ها معمولا با رنگ قهوه‌ای و در اندازه‌های کوچک ظاهر می‌شوند و به سرعت ابعاد آن‌ها رشد می‌کند. گاهی ابعاد و تعداد این لک‌هایی به حدی زیاد می‌شود که بخش وسیعی از صورت توسط این لک‌ها تغییر رنگ پیدا می‌کند. اغلب شروع رشد این ناراحتی پوستی در نیمه دوم بارداری است. در برخی از بانوان نیز به علت مصرف قرص‌های ضدبارداری یا مسائل ژنتیکی چنین عارضه‌ای مشاهده شده است.

این لک‌ها را ملاسما نیز می‌نامند. اکثر این لک‌‌ها یک سال پس از پایان دوران حاملگی از بین می‌روند اما در صورت ماندگاری برای طولانی مدت باید نسبت به درمان آن‌ها اقدام کرد.

لک‌های ناشی از مصرف قرص‌های ضدبارداری معمولا عمر بیشتری دارند. از همین رو درمان تخصصی لک را برای این مورد باید سریعتر آغاز کرد.

لک‌های-پس-از-زخم-یا-التهاب

لک‌های جوش و آکنه

افرادی که پوست آن‌ها دائما در معرض رشد جوش‌ها قرار دارد، احتمالا با مشکل پیدایش لک‌های جوش نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. گاهی اوقات جوش‌ها پس از نابود شدن لک‌هایی از خود باقی می‌گذارند. اگر جوش به شکل غیراصولی برداشته شود یا به وسیله دست‌کاری یا ابزار نامناسب زخم شود، معمولا اثر آن روی پوست باقی می‌ماند. گاهی هم بدون آن که جوش دست‌کاری شود اثری از خود روی پوست باقی می‌گذارد. نوع جوش در میزان اثر باقی‌مانده از آن موثر است. رنگ و نوع پوست افراد نیز در ماندگاری و رنگ لک‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

لک‌های پس از زخم یا التهاب

برخی از بیماری‌های پوستی به شکل التهاب‌های موضعی و لک‌های قرمز روی پوست ایجاد می‌شوند. گاهی از اوقات پس از فروکش کردن التهاب اثر لک‌ها روی پوست باقی می‌ماند یا در مواردی تغییر رنگ می‌دهند. بسته به شدت و نوع ناراحتی رنگ و ابعاد لک متفاوت خواهد بود. اگزمای آفتابی، قارچ‌های رنگی پوست، پیسی و نووس از شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که منجر به ظاهر شدن لک‌های التهابی خواهند شد.

بهترین-روش-درمان-لک-صورت-چیست؟

لک پیری

این لک‌ها بر اثر افزایش سن و عدم مراقبت از پوست ایجاد می‌شوند. برای جلوگیری از بروز چنین لک‌هایی باید امور مراقبت از پوست و فرایندهای پاکسازی را به طور مرتب انجام شد. البته عوامل ژنتیکی و محیطی نیز در بروز این نوع از لک تاثیر بسیار زیادی دارد.

لک‌های ناشی از سو تغذیه

کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن باعث بروز لک روی صورت می‌شود. عدم مصرف ویتامین‌های C، A، B1 و B2 به میزان لازم، سبب بروز لک‌های ریزی روی پوست صورت خواهد شد.

علت به وجود آمدن لک های صورت

علت به وجود آمدن لک‌ها نقش مهمی در تصمیم‌گیری پیرامون درمان تخصصی لک دارد. لک‌ها به علل مختلفی روی پوست ظاهر می‌شوند. یکی از علت‌های اصلی نور شدید و مداوم آفتاب است. همچنین افزایش سن نیز می‌تواند سبب ایجاد لک‌های کوچکی روی پوست شود.

برخی از بیماری‌های التهابی مثل لوپوس یا اریتما توپا زمینه‌ساز ایجاد لک‌ها هستند. دست‌کاری جوش یا ناراحتی‌های موضعی طولانی‌مدت از دیگر عوامل ظاهر شدن لک روی پوست خواهند بود.

برخی از بیماری‌ها عارضه‌های پوستی دارند. آسم و مشکلات ریوی و کبدی گاهی باعث به وجود آمدن لک روی صورت یا دیگ نقاط بدن می‌شوند. همان طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، حاملگی و مصرف قرص‌های ضدبارداری نیز می‌تواند عامل به وجود آمدن لک باشد. مصرف داروها و کرم‌های غیراستاندارد یا استفاده زیاد از لوازم آرایشی بهداشتی نیز ممکن است منجر به بروز لک‌ها روی صورت و پوست بدن شود. گاهی اوقات نیز لک‌ها علل ژنتیکی دارند که در کودکی روی صورت و پوست افراد دیده خواهند شد.

بهترین روش درمان لک صورت چیست؟

میکرودرم آبریژن

در روش درمان تخصصی لک میکرودرم با پرتاب ذرات ریز برای نابودی لایه سطحی و پاک کردن لک‌ها اقدام می‌شود. در این روش لایه نازکی از سطح پوست برداشته خواهد شد تا لک‌ها نابود شوند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی ملانین‌های موجود در سطح پوست را هدف قرار می‌دهد و لک‌های به وجود آمده را تخریب می‌کند. گرمای حاصل از لیزر، سلول‌های مرده و رنگ‌دانه‌ها را از بین می‌برد و پس از مدتی، آثاری از لک روی صورت باقی نمی‌ماند. لیزرها تاثیرگذاری بسیار بالایی دارند و در مدت زمان کوتاهی نتیجه‌بخش خواهند بود.

لیزر-درمانی

لایه برداری شیمیایی

یکی از قوی‌ترین روش‌های درمان تخصصی لک استفاده از محلول‌های شیمیایی است. این محلول‌ها می‌توانند عملیات لایه‌برداری سطح پوست را به خوبی انجام دهند. با استفاده از محلول‌های شیمیایی لایه سطحی به مرور از بین می‌رود. این روش در مواردی کاربرد دارد که لیزر و میکرودرم نتواند لک‌های پوستی را از بین ببرند. اسیدهای موجود در محلول‌های لایه بردار امکان نفوذ به عمق‌های کم و زیاد بافت‌های پوستی را دارند. آلفا هیدروکسی، اسید گلیگولیک و اسید لاکتیک از جمله موادی هستند که در محلول‌های لایه بردار استفاده می‌شوند.

سوالات متداول در مورد درمان تخصصی و قطعی لک صورت

دیگران درباره درمان تخصصی و قطعی لک صورت چه می پرسند؟

اگر سوال دیگری درباره این موضوع دارید از قسمت نظرات سایت با ما درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهیم.

سوال خود را بپرسید
معمولا انتخاب بهترین روش برای درمان لک های صورت به رنگ و اندازه لک های شما، بستگی دارد.
مهمترین عواملی که باعث ایجاد لک صورت می شود، نور آفتاب و ایجاد کک و مک، لکه های ناشی از زخم ها، لکه های ناشی از جوش دوران بلوغ و ماه گرفتگی است.
بهترین روش برای درمان لک های صورت، دارو درمانی و لیزر درمانی است.
5 نوع لک در صورت افراد وجود دارد که عبارتند از؛ آکنه، جوش، لکه های پیری، لکه های مادرزادی، ملاسما
نظرات خوانندگان این مطلب
نگار : این درسته که میگن کسایی که پوستشون روشنه بیشتر صورتشون لک داره؟

شانار اسکین : هیچ مدرک علمی برای تایید این ادعا وجود ندارد که افراد با پوست روشن لک های بیشتری روی صورت خود دارند. ممکن است افرادی که پوست روشن دارند بیشتر مستعد ابتلا به انواع خاصی از بیماری های پوستی مانند آکنه یا روزاسه باشند که می تواند منجر به افزایش تعداد لک های روی صورت شود. با این حال، این لزوما برای همه صادق نیست و بسیاری از عوامل دیگر مانند ژنتیک و شیوه زندگی می‌توانند در ایجاد لک های روی صورت نقش داشته باشند. در نهایت، مهم است که به یاد داشته باشید که پوست همه افراد منحصر به فرد است و عوامل مختلفی در مورد سلامت پوست نقش دارند.

نیوشا : سلام. میخواستم بپرسم آیا بعد از درمان هم باز صورتمون دچار لک میشه؟

شانار اسکین : بله، بستگی به نوع درمانی که دریافت می کنید و اینکه چقدر دستورالعمل های پس از درمان را دنبال می کنید، امکان بازگشت لکه ها پس از درمان وجود دارد. به عنوان مثال، اگر لیزر درمانی دریافت می کنید، مهم است که پوست خود را در برابر نور خورشید محافظت کنید تا از ایجاد لک های جدید جلوگیری کنید. علاوه بر این، اگر برای شما یک داروی موضعی تجویز شده است، حتماً طبق دستورالعمل از آن استفاده کنید تا احتمال عود بیماری کاهش یابد. در نهایت، پیروی از دستورات پزشک و مراقبت از پوست می تواند به کاهش احتمال بروز لک های جدید کمک کند.

نیلوفر : به نظرتون ما تو خونه هم میتونیم خودمون لک های صورتمونو پاک کنیم؟

شانار اسکین : خیر. شما برای درمان لک‌های صورت باید حتماً به متخصصین مراجعه کنید ولی برای پیشگیری از ایجاد لک های صورت می توانید روزانه از پاک کننده های ملایم و لایه بردارهای خفیف استفاده کنید. زیرا لایه برداری به حذف سلول های مرده پوست و باز کردن منافذ پوست کمک می کند. همچنین استفاده مداوم از کرم ضدآفتاب و اجتناب از قرار گرفتن در زیر نور خورشید می تواند تاثیر بالایی در کاهش وجود لک داشته باشد.

نوشین : ممنون میشم بگین با کدوم روش میشه سریع تر لک های صورت رو از بین برد

شانار اسکین : بله حتما! سریع ترین راه برای از بین بردن لک های صورت استفاده از لیزر درمانی است. زیرا لیزر درمانی به عنوان جایگزینی محبوب برای درمان های شیمیایی و جراحی سنتی است که در بهبود بافت پوست، کاهش ظاهر چین و چروک، لک های پیری، جای زخم و سایر لک‌های روی صورت موثر است. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که لیزر درمانی می‌تواند به بهبود تولید کلاژن کمک کند که به سفت شدن پوست کمک می‌کند و ظاهری جوان‌تر به پوست می‌دهد. در این فرآیند از پرتوهای نور شدیدی استفاده می شود که به مناطق خاصی از صورت هدایت می شوند. این باعث ایجاد واکنش حرارتی در لایه های عمیق تر پوست می شود که در نتیجه بافت پوست و رنگ آن بهتر می شود.

نسرین : سلام خسته نباشین. مادر من سال هاست که بیماری روماتیسم دارن و رو صورتشون هم لک زیاد هست. به نظرتون اینا ربطی به هم دارن؟

شانار اسکین : اگر مادر شما سال‌هاست که از روماتیسم رنج می‌برد، احتمالاً لک های روی صورت او ناشی از این بیماری است. روماتیسم می تواند باعث التهاب در پوست شود که می تواند منجر به قرمزی، خارش و حتی تاول شود.

نرگس : سلام روزتون بخیر. من تو دوران بارداری صورتم خیلی لک گرفت و با اینکه سه ماه پیش زایمان کردم ولی هنوز جاش روی صورتم هست. باید چیکار کنم؟

شانار اسکین : بله، لک های صورت ممکن است ارثی باشد. لک های ارثی ناشی از جهش در ژنی است که بر تولید ملانین که مسئول رنگ پوست و مو است تأثیر می گذارد. این جهش می تواند از والدین به فرزند منتقل شود و در نتیجه همان لک در چندین عضو خانواده ظاهر شود. لک های ارثی بیشتر در کف دست ها، کف پاها و همچنین اطراف چشم و دهان دیده می شود. برخی افراد ممکن است به دلیل جهش ژنتیکی، لک های بزرگی از تغییر رنگ روی پوست خود داشته باشند. این لک ها معمولاً هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند، اما گاهی اوقات می‌توانند از نظر زیبایی برای افرادی که تحت تأثیر این لک ها قرار گرفته‌اند، خجالت‌آور یا ناراحت‌کننده باشند.

مهرخ : من چندین ساله که صورتم لک داره و فکر میکنم ارثی باشه. به نظرتون قابل درمانه؟

شانار اسکین : آکنه توسط عوامل مختلفی از جمله هورمون ها، ژنتیک و عادات مراقبت از پوست ایجاد می شود. در حالی که هیچ سنی وجود ندارد که در آن بیشتر لکه ها روی صورت ظاهر شوند، مهم است که توجه داشته باشید که آکنه می تواند در هر سنی شروع شود و باید به طور مناسب درمان شود. اگر در مورد ایجاد آکنه نگران هستید یا قبلاً آن را دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد بهترین روش مدیریت آن راهنمایی کند.

میترا : آیا لک میتونه ریشه ارثی داشته باشه؟

شانار اسکین : بله، انواع خاصی از لک های صورت می توانند ارثی باشند. این لک ها معمولاً بی ضرر هستند، اما می توانند علائم بیماری های جدی تری مانند نوروفیبروماتوز یا سندرم استورج وبر نیز باشند. سایر بیماری های ارثی که باعث تغییر رنگ پوست می شوند عبارتند از آلبینیسم و ویتیلیگو. علاوه بر این، برخی از بیماری های ارثی مانند فیبروز کیستیک می تواند منجر به ایجاد بثورات پوستی یا انواع دیگر رنگ ها شود. به طور کلی، مهم است که از هرگونه تغییر در رنگ یا بافت پوست خود آگاه باشید، زیرا اینها می توانند نشانه های یک بیماری زمینه ای باشند. اگر در مورد لک روی پوست خود نگرانی دارید، بهتر است برای راهنمایی و مشاوره بیشتر با پزشک مشورت کنید.

مینو : سلام. خسته نباشین. میخواستم بدونم بیشتر تو چه سنی لک روی صورت ایجاد میشه؟

شانار اسکین : بیشتر لک های صورت در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال ظاهر می شود. و دغدغه مهمی برای افراد است تا بتوانند هرچه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنند.

عسل : اگر بخوام لک صورتم را با لیزر بردارم آیا درد داره؟

شانار اسکین : سلام. خیر

نظر خود را با ما درمیان بگذارید