لیزر Nd-Yag

از روش‌های سریع و موثر حذف جوش‌ها استفاده از لیزر Nd-Yag یا پالس بلند است. سرعت عمل این فرایند از سایر روش‌های درمان تخصصی جوش بیشتر بوده و به خوبی طی یک جلسه تمام جوش‌ها و آکنه‌ها را از بین می‌برد.

آراف فرکشنال

این روش علاوه بر از بین بردن جوش‌ها، باعث کاهش چربی پوست و جوان‌سازی چهره نیز می‌شود. در این فرایند حرارت تولید شده سبب کوچکتر شدن غدد سباسه و کاهش ترشحات خواهد شد. جوش‌هایی که بر اثر مشکلات هورمونی و افزایش سن ایجاد می‌شود معمولا بدین روش به خوبی از بین می‌روند.

IPL

دستگاه‌های آی‌پی‌ال (IPL) یک منبع نوری هستند که عملکرد آن‌ها به لیزر شباهت دارد. این دستگاه به وسیله نور و گرما باکتری‌ها و مواد تشکیل‌دهنده جوش را از بین می‌برد. به دلیل قدرت بالای این روش معمولا یک تا سه جلسه IPL برای از بین بردن جوش‌های صورت کافی خواهد بود.

لیزر PDL

لیزر PDL اثرات بسیار خوبی در از بین بردن قرمزی آکنه یا جوش دارد. این دستگاه با تغییر عروق غدد سباسه و ایجاد آسیب‌های کنترل‌شده حرارتی است سبب می‌شود تا مواد تشکیل‌دهنده جوش‌ها از بین بروند.

-جوش-صورت

جوش‌ها همیشه یک عامل مزاحم برای زیبایی صورت بوده و مختص سن یا جنسیت خاصی نیستند. گاهی از بین بردن این ناراحتی پوستی دردسرهای زیادی دارد و روش‌های خانگی و گیاهی اثرگذار نخواهند بود. حتی گاهی استفاده از روش‌های خانگی موجب تشدید ناراحتی و افزایش جوش‌ها می‌شود. روش‌های درمان تخصصی جوش با بهره‌گیری از دستگاه‌های پیشرفته و بر اساس اصول علمی جوش‌ها را به طور دائمی یا طولانی‌مدت از بین می‌برند.

دلایل اصلی ایجاد جوش

علت‌های مختلفی می‌تواند باعث ایجاد جوش روی پوست شود. دلایل ایجاد جوش برای همه افراد یکسان نیست. گاهی ویژگی‌های فیزیکی و ژنتیکی بدن نسبت به برخی مواد غذایی یا فعالیت‌ها حساسیت بیشتری نشان می‌دهد. در نتیجه برای آن که بتوانیم درمان تخصصی جوش را آغاز کنیم باید در ابتدا عوامل ایجاد آن را بشناسیم. در ادامه به بررسی دلایل اصلی بروز جوش‌های صورت خواهیم پرداخت.

-درمان-جوش-صورت

مصرف مواد مسدود‌کننده منافذ پوست

چربی‌هایی که در لوسیون‌ها وجود دارد به خوبی پوست را مرطوب می‌کند اما باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شود. برخی مواد آرایشی بهداشتی نیز حاوی سیلیکون هستند که پس از تماس با پوست راه‌های تنفسی و منافذ را مسدود می‌کند. به همین دلیل مصرف بیش از حد این محصولات می‌تواند در طولانی‌مدت سبب ایجاد جوش‌های مختلفی در سطح پوست شود.

مصرف غذاهای تند

غذاهای تند معمولا حاوی فلفل و گوجه هستند. این دو ماده از ترکیبات «لیکوپن» تشکیل شده‌اند که مصرف آن برای برخی از افراد مناسب نیست. لیکوپن باعث کاهش PH پوست می‌شود و نقشی محرک در به وجود آمدن جوش‌ها دارد. لبنیات و برخی مواد غذایی دیگر نیز حاوی مقادیر کمی لیکوپن هستند. واکنش‌های بدن در قبال مواد ذکر شده یکسان نیست و شاید تنها در اثر مصرف لبنیات نیز جوش‌هایی روی پوست صورت مشاهده شود.

استرس و تشویش

مشکلات روانی و درگیری‌های ذهنی عاملی اساسی برای ایجاد ناراحتی‌های پوستی است. جوش‌ها گاهی در اثر استرس، نگرانی و اضطراب به وجود می‌آیند. اگر تعداد جوش‌های ایجاد شده بر اثر این مشکل زیاد شود باید سریعا به روانشناس مراجعه کنید و تا حد امکان خود را از نگرانی‌ها و تنش‌های فکری دور نگه دارید.

تعریق و نور آفتاب

پس از ورزش روی صورت لایه‌ای از دانه‌های عرق ایجاد می‌شود. در صورتی که این رطوبت به خوبی و به سرعت از بین نرود موجب نفوذ باکتری‌ها و آلودگی‌ها به سطح پوست خواهد شد. نتیجه این اتفاق بروز جوش‌های مختلف با ابعاد و اشکال متفاوت خواهد بود. همچنین ورزش در زیر تابش شدید آفتاب باعث خشک شدن پوست و آسیب دیدن بافت‌های صورت می‌شود. از همین رو قرار گرفتن در معرض نور خورشید به صورت طولانی مدت اثرات زیان‌باری از جمله ایجاد جوش دارد.

دلایل-اصلی-ایجاد-جوش

مصرف داروهای بدون نسخه

مصرف داروهای بدون نسخه یکی از خطرناک‌ترین کارهایی است که یک فرد می‌تواند انجام دهد. حال اگر این داروها حاوی اسیدهای مضر، بنزوئیل پراکسید یا سولفور باشند موجب خشکی پوست و ایجاد لک و چربی‌ در سطح صورت می‌شوند. علاوه بر فراهم کردن زمینه ایجاد جوش، این مواد باعث تغییر ظاهر جوش‌های پیشین نیز می‌شوند. در نتیجه جوش‌های صورت بیشتر، بزرگ‌تر و قرمز تر خواهند شد.

استفاده از شامپو یا نرم‌کننده‌های غیراستاندارد و نامناسب

شامپوها و مواد پاک‌کننده معمولا دارای سولفات هستند و سبب ایجاد رطوبت‌های غلیظ و مسدود شدن منافذ پوستی می‌شود. این اتفاق می‌تواند منجر به ایجاد جوش و آکنه در نواحی مختلف بدن مثل پشت گردن، کتف‌ها و صورت شود. استفاده بیش از حد از مواد شوینده یا استحمام‌های مکرر زمینه را برای رسوب سولفات‌ها روی پوست صورت فراهم می‌کند.

فشار دادن جوش‌ها

فشار دادن، کندن و خاراندن جوش‌ها عملی وسوسه‌انگیز است اما باید دقت داشت که این کار موجب بزرگ‌تر شدن، ماندگار شدن و قرمزتر شدن جوش خواهد شد. گاهی اوقات کندن جوش به روش غیر اصولی باعث ایجاد لک روی پوست می‌شود. تخلیه چربی‌های جوش باعث نفوذ میکروب‌ها به داخل پوست می‌شود و احتمالا در رویش مجدد، جوش ابعاد بزرگ‌تری خواهد داشت. بهتر است به جای دست‌کاری جوش از راهکارهای درمان تخصصی جوش استفاده شود.

انواع-جوش‌ها

دخانیات

یکی از علت‌های مهم بروز جوش‌ها استعمال سیگار و سایر دخانیات است. مصرف سیگار میزان اکسیژن جذب شده پوست را کاهش می‌دهد و کلاژن و الاستین پوست را از بین می‌برد. همچنین سیگار حاوی کارسینوژن است که راه‌های تنفسی پوست را مسدود کرده و بافت‌های آن را خشک می‌کند.

انواع جوش‌ها

برای درک بهتر شیوه‌های درمان تخصصی جوش باید انواع آن را شناخت. جوش‌ها اندازه و ظاهر متفاوتی دارند. بر اساس شکل ظاهری جوش‌ها می‌توان آن‌ها را به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی کرد.

جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید رایج‌ترین نوع جوش هستند که به علت بسته شدن منافذ پوست ایجاد می‌شوند. از نام «کومدون بسته» نیز برای تعریف این جوش‌ها استفاده می‌شود. جوش‌های سرسفید به صورت یک برجستگی حاوی چربی (چرک) هستند و رنگ آن‌ها سفید است. اطراف این جوش معمولا به رنگ قرمز در می‌آید و معمولا برای مدت طولانی روی پوست باقی می‌مانند. گاهی جوش‌های سرسفید درد مختصری را با خود به همراه دارد یا کندن و فشار دادن آن‌ها همراه با درد است.

پاپول‌ها

پاپول‌ها برجستگی‌هایی کوچک و قرمز رنگ هستند که به علت تجمع سلول‌های مرده و چربی‌ها یا بسته شدن منافذ پوستی ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها در زیر سطح پوست هستند و تنها برآمدگی آن‌ها قابل مشاهده و لمس است. فشار دادن این جوش‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا چربی‌ها و آلودگی‌ها به سطح زیرین پوست نفوذ خواهد کرد. این نوع جوش مدت زمان ماندگاری بیشتری نسبت به سایر جوش‌ها دارد و دارای باکتری‌هایی به نام کاتی باکتریوم است.

جوش‌های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه بسیار کوچک هستند و به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو به وسیله چربی‌ها یا سلول‌های مرده روی پوست ظاهر می‌شوند. نام دیگر این جوش «کومدون باز» است. این جوش‌ها درد یا مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کنند و مدت زمان زیادی روی پوست ماندگار نخواهند شد.

ندول یا گره

جوش‌ها ندول که با نام ندولار نیز شناخته می‌شود گوشتی، سفت و قرمز هستند که در عمق پوست تشکیل می‌شوند. این جوش‌ها معمولا دردناک هستند و در صورت لمس آن‌ها ملتهب می‌شوند. ندول‌ها نیز حاوی کاتی باکتریوم هستند. این باکتری در ابتدا منافذ پوستی را می‌بندد و سپس به سلول‌های عمیق پوست نفوذ می‌کند. ندول جزو جوش‌های وخیم بوده و احتمال عفونت در آن‌ها بسیار زیاد است. بنابراین باید از هر گونه دست‌کاری یا انجام کارها‌ی غیر اصولی پرهیز کرد و برای نابودی آن‌ها از روش‌های درمان تخصصی جوش استفاده کرد.

پاسچول یا جوش چرکی

جوش‌های چرکی قرمزرنگ هستند و برجستگی‌های بزرگی را ایجاد می‌کنند. معمولا مرکز جوش رنگ زرد یا سفید دارد. جوش‌های چرکی اغلب در نواحی صورت، قفسه سینه، گردن و کمر مشاهده می‌شود. علت اصلی ایجاد این جوش‌ها جمع شدن سلول‌های ایمنی، باکتری‌ها یا تغییرات هورمونی است. همچنین بسته شدن منافذ پوستی نیز ممکن است سبب ایجاد پاسچول‌ها شود.

فشار دادن و خارج کردن چرک این جوش‌ها ممکن است باعث گسترش تعداد آن‌ها در سطح پوست شود. بنابراین باید از روش‌های درمان تخصصی جوش برای از بین برد پاسچول‌ها استفاده کرد.

روش‌های درمان تخصصی جوش

برای از بین بردن جوش‌ها راهکار مختلفی وجود دارد. روش‌های خانگی و تخصصی زیادی به وجود آمده است که هر کدام از آن‌ها بسته به نوع و ابعاد جوش می‌توانند تاثیرگذار باشند. در بین درمان‌های خانگی می‌توان به استفاده از روغن درخت چای، کمپرس گرم، زردچوبه و روغن کرچک اشاره کرد اما این مواد همیشه اثرگذار نخواهند بود. علاوه بر این اگر این مواد بدون رعایت شیوه‌های بهداشتی و برای همه جوش‌ها استفاده شوند ممکن است باعث تشدید ناراحتی پوستی شود. از همین رو باید روش‌های درمان تخصصی جوش را شناخت تا در کمترین زمان بهترین نتایج درمانی حاصل شود.

لایه‌برداری

لایه‌برداری باعث کاهش التهاب جوش‌ها، از بین رفتن جای جوش و آکنه و کاهشی قرمزی جوش‌های چرب می‌شود. لایه برداری با سالیسیلیک‌اسید یکی از بهترین روش‌های برای درمان سریع جوش است. انجام چند جلسه لایه‌برداری باعث ایجاد تغییرات زیادی در تعداد و حجم جوش‌ها خواهد شد.

نور درمانی

نورهای آبی و قرمز می‌توانند جوش‌ها و آکنه را از بین ببرند. طیف نوری این دو رنگ باعث از بین رفتن باکتری‌های تشکیل دهنده جوش‌ها و آکنه می‌شود. پروسه نور درمانی معمولا ۴ تا ۶ هفته به طول خواهد انجامید. در این روش تابش نورهای قرمز و آبی با طول موج مشخص با استفاده از دستگاه‌هایی مخصوص انجام می‌شود.

جوش

لیزر Nd-Yag

از روش‌های سریع و موثر حذف جوش‌ها استفاده از لیزر Nd-Yag یا پالس بلند است. سرعت عمل این فرایند از سایر روش‌های درمان تخصصی جوش بیشتر بوده و به خوبی طی یک جلسه تمام جوش‌ها و آکنه‌ها را از بین می‌برد.

آراف فرکشنال

این روش علاوه بر از بین بردن جوش‌ها، باعث کاهش چربی پوست و جوان‌سازی چهره نیز می‌شود. در این فرایند حرارت تولید شده سبب کوچکتر شدن غدد سباسه و کاهش ترشحات خواهد شد. جوش‌هایی که بر اثر مشکلات هورمونی و افزایش سن ایجاد می‌شود معمولا بدین روش به خوبی از بین می‌روند.

IPL

دستگاه‌های آی‌پی‌ال (IPL) یک منبع نوری هستند که عملکرد آن‌ها به لیزر شباهت دارد. این دستگاه به وسیله نور و گرما باکتری‌ها و مواد تشکیل‌دهنده جوش را از بین می‌برد. به دلیل قدرت بالای این روش معمولا یک تا سه جلسه IPL برای از بین بردن جوش‌های صورت کافی خواهد بود.

لیزر PDL

لیزر PDL اثرات بسیار خوبی در از بین بردن قرمزی آکنه یا جوش دارد. این دستگاه با تغییر عروق غدد سباسه و ایجاد آسیب‌های کنترل‌شده حرارتی است سبب می‌شود تا مواد تشکیل‌دهنده جوش‌ها از بین بروند.

سوالات متداول در مورد درمان تخصصی جوش صورت

دیگران درباره درمان تخصصی جوش صورت چه می پرسند؟

اگر سوال دیگری درباره این موضوع دارید از قسمت نظرات سایت با ما درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهیم.

سوال خود را بپرسید
دانه های تصفیه شده و شکر، شکلات و آبنبات، گوشت غیر ارگانیک، سویا، مشروبات الکلی، پودرهای مکمل پروتئینی، نوشابه
علت زیاد شدن جوش صورت بعلت استرس و مصرف غذاهای چرب یا شیرین هست.
علت جوش بدن عمدتا وجود استعداد ژنتیکی هست.
علت جوش دردناک صورت، تحریک پایانه های درد در صورت بعلت وجود التهاب شدید در پوست هست.
علت جوش در سنین بالا، بروز یک اختلال جدید در بدن مثل اختلالات هورمونی هست و نیاز به بررسی بیشتر دارد.
نظرات خوانندگان این مطلب
فرانک : سلام. پوست مادر من خیلی چربه و سال هاست که صورتش جوش های زیادی داره. ممنون میشم بگین به نظرتون بهترین راه درمان چیه

شانار اسکین : چندین کار وجود دارد که می توانید برای کمک به مادرتان برای مدیریت پوست چرب و کاهش تعداد جوش ها انجام دهید. اولین قدم این است که مطمئن شوید که او از یک پاک کننده ملایم استفاده می کند که پوست او را از چربی طبیعی آن پاک نمی کند. به دنبال اسیدی باشید که حاوی اسید سالیسیلیک است که به از بین بردن چربی اضافی و باز کردن منافذ کمک می کند. علاوه بر این، مادر شما باید از یک مرطوب کننده سبک استفاده کند که منافذ او را مسدود نکند. یک محصول مبتنی بر آب با اسید هیالورونیک گزینه خوبی است؛ زیرا به هیدراته نگه داشتن پوست بدون افزودن روغن اضافی کمک می کند. او همچنین باید هر روز از یک ضد آفتاب بدون روغن استفاده کند تا از پوست خود در برابر آسیب خورشید و تحریک بیشتر محافظت کند. در نهایت، برای مادر شما مهم است که با روال مراقبت از پوست خود سازگار باشد و از استفاده از محصولات خشن که می‌تواند پوست او را بیشتر تحریک کند، اجتناب کند. با مراقبت و حوصله منظم، او می تواند در طول زمان بهبودهایی را در چهره خود ببیند.

فریبا : به نظرتون ما میتونیم خودمون تو خونه جوش های صورتمون رو درمان کنیم یا حتما باید به کلینیکای درمانی مراجعه کنیم؟

شانار اسکین : پاسخ واقعاً به شدت جوش پوست شما بستگی دارد. اگر جوش خفیف دارید، درمان خانگی آن امکان پذیر است. می توانید با یک پاک کننده ملایم شروع کنید و از محصولات بدون نسخه مانند بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک برای کمک به پاکسازی پوست خود استفاده کنید. علاوه بر این، می توانید از داروهای طبیعی مانند روغن درخت چای، ماسک های عسل و ژل آلوئه ورا برای کمک به کاهش التهاب و جلوگیری از جوش های بعدی استفاده کنید. با این حال، اگر آکنه متوسط تا شدید دارید، بهتر است از متخصص پوست یا کلینیک درمانی کمک بگیرید. متخصص پوست می‌تواند درمان‌های پیشرفته‌تری را ارائه دهد که متناسب با نیازهای فردی شما باشد و ممکن است شامل داروهای تجویزی، لیزر درمانی یا لایه‌برداری شیمیایی باشد. علاوه بر این، آنها قادر خواهند بود به دنبال هر گونه علت زمینه ای آکنه شما مانند عدم تعادل هورمونی یا آلرژی های غذایی که می توانند به این مشکل کمک کنند، بگردند.

قاصدک : من قبلا سیگار می کشیدم و از وقتی ترک کردم جوشای صورتم خیلی کمتر شده. ولی هنوز کامل از بین نرفته. ممنون میشم بهم یه راهکار قطعی معرفی کنین.

شانار اسکین : ترک سیگار را به شما تبریک می گویم! این یک دستاورد بزرگ است که از بسیاری جهات برای سلامتی شما مفید خواهد بود. به همین خاطر طبیعی است که پس از ترک سیگار صورت شما شاداب‌تر شود. این به این دلیل است که سیگار می تواند میزان اکسیژن و مواد مغذی را که به پوست می رسد کاهش دهد و منجر به خشکی و چین و چروک شود. پس از ترک سیگار ممکن است مدتی طول بکشد تا پوست شما به طور کامل بهبود یابد، بنابراین صبور باشید. در عین حال، می توانید از یک پاک کننده و مرطوب کننده ملایم استفاده کنید تا به حفظ سلامت پوست کمک کند. علاوه بر این، می‌توانید از یکی از انواع روش‌های درمانی مانند نور درمانی، لایه برداری یا لیزرتراپی استفاده کنید.

گلاره : نوع شوینده صورتمون هم تو اینکه پوستمون جوش بزنه یا نه تاثیر داره؟

شانار اسکین : بله، نوع شستشوی صورت می تواند در ایجاد یا عدم جوش زدن ما تاثیر داشته باشد. انواع مختلف شوینده‌های صورت با ترکیبات مختلفی فرموله می‌شوند که می‌توانند به روش‌های مختلفی روی پوست ما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، برخی از شوینده‌های صورت حاوی مواد شیمیایی تهاجمی هستند که می‌توانند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرند و باعث خشکی و تحریک آن شوند که می‌تواند منجر به جوش‌ها شود. از سوی دیگر، شوینده های ملایم تری نیز وجود دارد که به گونه ای طراحی شده اند که تحریک کننده و مرطوب کننده نیستند، بنابراین می توانند به مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از ایجاد جوش کمک کنند. مهم است که یک شوینده صورت را انتخاب کنید که مناسب نوع پوست شما باشد. اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، به دنبال شستشوی صورت با موادی مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید باشید که می تواند به کاهش چربی اضافی و باکتری های سطح پوست شما کمک کند.

لادن : میخواستم بپرسم نوردرمانی تو درازمدت واسه پوست ضرر نداره؟

شانار اسکین : نور درمانی یک روش درمانی ایمن و غیر تهاجمی است که بیش از ۴۰ سال است برای درمان بیماری های پوستی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. نور درمانی در طولانی مدت آسیب نگران کننده‌ای به پوست وارد نمی‌کند و شایع ترین عارضه جانبی آن، تحریک یا قرمزی خفیف پوست است و معمولاً در عرض ۲۴ ساعت برطرف می شود. در موارد نادر، قرار گرفتن در معرض طولانی مدت ممکن است باعث تغییر رنگ یا حتی تاول زدن پوست شود. با این حال، این اثرات معمولا موقتی هستند و پس از قطع درمان از بین خواهند رفت. به طور کلی، نور درمانی راهی ایمن و موثر برای درمان جوش های صورت در نظر گرفته می شود. اگر در مورد خطرات بالقوه یا عوارض جانبی این درمان نگرانی دارید، بهتر است قبل از شروع درمان با پزشک خود صحبت کنید.

منیژه : سلام خسته نباشین. من هر کرم ضد آفتابی استفاده کردم صورتم جوش زده. اگه کرم نزنم هم پوستم خراب میشه. نمیدونم چیکار کنم!

شانار اسکین : این قابل درک است که شما می خواهید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید، اما به نظر می رسد که ممکن است از محصولاتی استفاده کنید که با پوست شما مطابقت ندارند. کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند حاوی موادی باشند که می‌توانند باعث ایجاد جوش در برخی افراد شوند، بنابراین اگر بعد از استفاده از آن‌ها دچار جوش می‌شوید، احتمالاً برای پوست شما مناسب نیستند. بهترین راه برای جلوگیری از آسیب آفتاب استفاده از موانع فیزیکی مانند کلاه و لباس به جای استفاده از ضد آفتاب های شیمیایی است. اگر احساس می‌کنید به محافظت بیشتر نیاز دارید، به دنبال کرم‌های ضد آفتاب بر پایه آب باشید که به‌طور خاص برای انواع پوست‌های حساس طراحی شده‌اند. اینها محافظت موثری را بدون ایجاد تحریک یا جوش ایجاد می کنند. در نهایت، با استفاده از مرطوب کننده ها و سرم های حاوی مواد طبیعی، پوست خود را هیدراته و تغذیه کنید. این امر به حفظ سلامت و درخشندگی پوست شما حتی در مواجهه با اشعه های خورشید کمک می کند.

مروارید : سلام. من با اینکه نه غذای تند می خورم و نه چرب ولی بازم صورتم جوش میزنه. چیکار باید بکنم؟

شانار اسکین : داشتن جوش صورت می‌تواند کلافه کننده باشد، به خصوص زمانی که فکر نمی کنید علت آن به رژیم غذایی شما مربوط باشد. خوشبختانه، مراحلی وجود دارد که می توانید برای کمک به مدیریت پوست خود انجام دهید. ابتدا مطمئن شوید که صورت خود را دو بار در روز با یک پاک کننده ملایم و آب گرم تمیز می کنید. این کار به حذف هرگونه کثیفی یا روغنی که ممکن است منافذ شما را مسدود کند کمک می کند. همچنین مهم است که به طور منظم از مرطوب کننده استفاده کنید و اگر برای مدت طولانی در معرض نور خورشید هستید، از یک ضد آفتاب بدون روغن استفاده کنید. در نهایت، اگر با وجود این مراحل مشکل همچنان ادامه داشت، به متخصص پوست مراجعه کنید. آنها می توانند پوست شما را ارزیابی کنند و درمان های خاصی مانند کرم های موضعی یا داروهای آنتی بیوتیک را توصیه کنند که ممکن است به کاهش جوش ها کمک کند.

مینا : من تا حالا صورتم را لایه برداری نکردم و صورتم خیلی جوش میزنه به نظر شما مفید هست الان لایه برداری انجام بدم؟عوارضی نداره؟

شانار اسکین : سلام خیر عوارضی نداره

نظر خود را با ما درمیان بگذارید