گاهی اوقات قرمزی، تورم و التهاب نواحی لیزر شده در مردان یا زنان مشاهده می‌شود که این موضوع کاملا موقت بوده و سریعا رفع می‌شود. اما در صورتی که تابش لیزر بیش از حد انجام شود یا دستگاه کیفیت مناسبی نداشته باشد، بروز مشکلاتی مثل زخم، تاول، لک و افتادگی پوست ممکن است رخ دهد. همچنین در هنگام لیزر موهای زائد حتما باید اپراتور و فرد مراجعه‌کننده از عینک مخصوص استفاده کنند تا امواج لیزر به بینایی افراد آسیبی وارد نکند.

لیزر-موهای-زائد؛-مزایا،-کاربردها،-هزینه-ها-و-عوارض

از بین بردن موهای زائد بدن یک دغدغه عمومی است. یکی از روش‌هایی که می‌تواند موهای زائد را برای همیشه یا طولانی‌مدت از بین ببرد بکارگیری لیزر است. لیزر موهای زائد فرایندی سریع، بدون درد، بدون عوارض و اثرگذار بوده که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. به کمک لیزرها می‌توان با دردسر‌های روش‌های قدیمی و دردناک از بین بردن موهای زائد خداحافظی کرد. همچنین لیزر موهای زائد صورت به خوبی ریشه تارهای موی نازک صورت را از بین می‌برد تا دیگر نگران ضخیم شدن یا رشد بی‌اندازه آن‌ها نباشید.

لیزر موهای زائد چیست؟

موهای زائد در نواحی مختلف بدن رشد می‌کنند و معمولا زمان قابل توجهی برای از بین بردن آن‌ها صرف می‌شود. لیزرها قدرت بسیار بالایی در جلوگیری از رویش و از بین بردن مو دارند. موثرترین ماده برای روش مو فولیکول است که در فرایند لیزر موهای زائد از بین می‌رود. در نتیجه سلول‌های تولید کننده مو نابود شده و مو برای مدت طولانی‌تر یا به طور همیشگی از بین خواهد رفت.

لیزر-موهای-زائد؛-مزایا،-کاربردها،-هزینه-ها-و-عوارض

کاربردهای لیزر موهای زائد

لیزرها را می‌توان برای از بین مردن موهای زائد در تمام نقاط بدن به کار برد. بسیاری از بانوان از لیزر موهای زائد صورت برای از بین بردن تارهای موی نازک صورت استفاده می‌کنند. همچنین خدمات مربوط به لیزر موهای زائد مردان نیز امروزه رواج یافته است. در واقع لیزر موهای زائد بدن محدودیت جنسیتی یا سنی ندارد و همه افراد می‌توانند از آن برای نقاط مختلف بدن استفاده کنند. بیشترین موارد استفاده از لیزر موهای زائد در خانم‌ها نواحی بیکینی و صورت است و لیزر موهای زائد مردان نیز بیشتر برای زیر بغل، خط ریش، کمر، سینه و پشت گردن انجام می‌شود.

مزایای لیزر موهای زائد

مهمترین مزیت لیزر موهای زائد دقت بالای این روش است. لیزرها می‌توانند تارهای موی درشت و تیره را به طور انتخابی از بین ببرند و همچنین به نواحی اطراف هیچ آسیبی وارد نکنند. سرعت فرایند لیزر موهای زائد نیز بسیار بالا است. هر پالس لیزر سریعا به پوست برخورد کرده و ناحیه مورد نظر را از تارهای مو پاک می‌کند. سرعت این روش به حدی است که از بین بردن موهای زائد نواحی کوچکی مثل لب فوقانی بانوان در کمتر از یک دقیقه انجام خواهد شد.

از دیگر مزیت‌های لیزر موهای زائد بدن می‌توان به عدم بروز عارضه اشاره کرد. لیزر موهای زائد مردان و زنان هیچ مشکل جانبی یا حساسیتی ایجاد نخواهد کرد و به بافت‌ها یا عملکرد دستگاه‌های درونی بدن آسیبی وارد نمی‌کنند. در نتیجه همه افراد می‌توانند به راحتی از این روش استفاده کنند.

برخی نواحی مثل صورت حساسیت بیشتری دارند و معمولا تحمل احساس درد در این مناطق سخت‌تر خواهد بود. بانوان به کمک لیزر موهای زائد صورت می‌توانند تار موهای اضافی صورت را بدون درد و در کمتری زمان ممکن از بین ببرند. لازم به ذکر است که لیزرها تارهای مو را نمی‌تراشند؛ بلکه آن را از ریشه سوزانده و از بین می‌برند. بدین ترتیب دیگر شاهد ضخیم شدن یا رشد بیشتر تارهای مو در آینده نخواهیم بود.

اثربخشی لیزر موهای زائد نسبت به سایر روش‌های بیشتر است. همچنین فاصله زمانی رویش مجدد تارهای مو پس از استفاده از لیزر در مقایسه با سایر مواد یا دستگاه‌ها بیشتر خواهد بود. فرایند لیزر موهای زائد بدن نیاز به بستری شدن و انجام مراقبت‌های پزشکی ندارد و پوست در معرض با مواد مضر یا تشعشعات قرار نمی‌گیرد.

لیزر-موهای-زائد؛-مزایا،-کاربردها،-هزینه-ها-و-عوارض

لیزر موهای زائد چگونه عمل می‌کند؟

لیزرها با استفاده از یک طول موج از فوتون و پالس جهت دستیابی به اثر مطلوب برای تاثیرگذاری در بافت هدف با حداقل اثر منفی، اقدام به از بین بردن تارهای مو می‌کند. لیزر قادر است تا آسیب بسیار اندک و موضعی را به همراه انرژی گرمایشی در بخش‌های تیره‌ای که محل رشد مو هستند ایجاد کند.

ماده ملانین در ناحیه فولیکول مو عامل اصلی رشد تارهای مو است. در فرایند لیزر موهای زائد بدن این ماده هدف قرار می‌گیرد و از بین می‌رود. این در حالی است که نواحی اطراف و پوست مجاور تغییرات دمایی چندانی حس نخواهند کرد. نور همیشه توسط نقاط تیره جذب شده و ملانین‌ها بسیار تیره‌تر از سطح پوست هستند.

لیزر-موهای-زائد؛-مزایا،-کاربردها،-هزینه-ها-و-عوارض

توصیه و نکات قبل از لیزر موهای زائد

لیزرها انواع مختلفی دارند و قبل از انجام لیزر موهای زائد بدن باید با پزشک متخصص پیرامون نوع لیزر مناسب مشورت صورت گیرد. اگر پیش‌تر اپیلاسیون انجام داده‌اید باید صبر کنید تا مجددا تارهای مو رشد کنند. همچنین اگر حمام آفتاب گرفته‌اید یا سولاریوم کرده‌اید باید صبر کنید تا اثرات فرایندهای قبلی از بین برود. در صورت انجام لیزر موهای زائد بدن پس از سولاریم ممکن است پوست دچار سوختگی‌های سطحی شود. مدت زمان فاصله بین این دو فرایند حدود ۴ تا ۶ هفته باید باشد.

لیزر موهای زائد بدن ریشه مو را هدف قرار می‌دهد. بنابراین بهتر است قبل از انجام این فرایند موهای زائد را بتراشید. قبل از انجام لیزر موهای زائد نباید تحت تابش مستقیم و شدید نور خورشید قرار گرفته باشید. در صورتی که تصمیم انجام این فرایند را دارید بهتر است از ۴ هفته قبل از نور شدید خورشید دوری کنید.

جلسات لیزر موهای زائد صورت و بدن معمولا ۲۰ تا ۶۰ دقیقه زمان می‌برد. گرچه لیزر موهای زائد صورت زمان کمتری نیاز دارد اما باید دقت بیشتری را چاشنی کار کرد. به یاد داشته باشید که لیزر تارهای مو اطراف چشم ممنوع است. توصیه می‌شود انجام فرایند لیزر موهای زائد بدن را در یک جلسه انجام ندهید؛ زیرا بدن نمی‌تواند تابش مقدار زیادی لیزر را در طی یک جلسه تحمل کند.

خطرات و عوارض لیزر

لیزر موهای زائد مردان و زنان جزو فرایندهایی است که عوارض خاصی ندارد و مشکلاتی هم که به ندرت به وجود می‌آید در اثر اشتباه اپراتور خواهد بود. در صورت مراجعه به مراکز معتبر و مشورت با پزشکان متبحر، بعید است عوارض خاصی را پس از لیزر موهای زائد بدن تجربه کنید.

لیزر-موهای-زائد؛-مزایا،-کاربردها،-هزینه-ها-و-عوارض

گاهی اوقات قرمزی، تورم و التهاب نواحی لیزر شده در مردان یا زنان مشاهده می‌شود که این موضوع کاملا موقت بوده و سریعا رفع می‌شود. اما در صورتی که تابش لیزر بیش از حد انجام شود یا دستگاه کیفیت مناسبی نداشته باشد، بروز مشکلاتی مثل زخم، تاول، لک و افتادگی پوست ممکن است رخ دهد. همچنین در هنگام لیزر موهای زائد حتما باید اپراتور و فرد مراجعه‌کننده از عینک مخصوص استفاده کنند تا امواج لیزر به بینایی افراد آسیبی وارد نکند.

نظرات خوانندگان این مطلب
نصرت : سلام. میخواستم بدونم لیزر تاثیری تو ناباروری داره؟

شانار اسکین : در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر لیزر موهای زائد بر ناباروری وجود ندارد و حتی می تواند برای مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز مفید باشد، زیرا می تواند به کاهش رشد موهای زائد بدن و صورت کمک کند. توجه به این نکته ضروری است که اگر به دنبال لیزر موهای زائد هستید، حتما نسبت به کیفیت خدمات آن کلینیک مطمئن شوید. زیرا انجام نادرست این روش می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد.

فیروزه : این درسته که میگن لیزر باعث سرطان پوست میشه؟

شانار اسکین : خیر، لیزر موهای زائد باعث سرطان پوست نمی شود. لیزر موهای زائد روشی مطمئن و موثر برای کاهش موهای زائد است و تابش لیزرها به شکلی است که فقط فولیکول های مو را هدف قرار می دهند نه پوست اطراف. این بدان معنی است که بعید است که آسیبی به پوست یا سلول های آن وارد شود. اگرچه لیزر موهای زائد به طور کلی بی خطر است، اما توجه به این نکته مهم است که هر روشی که با لیزر همراه باشد می تواند خطر عوارض جانبی مانند سوختگی یا تغییرات رنگدانه در پوست را به همراه داشته باشد. همچنین هنگام انجام لیزر درمانی، رعایت تمام دستورالعمل های داده شده توسط پزشک یا تکنسین بسیار مهم است. علاوه بر این، افرادی که پوست روشن یا حساسی دارند، ممکن است نسبت به افرادی که رنگ پوست تیره تر دارند، مستعد ابتلا به عوارض جانبی باشند. به طور کلی، مهم است که به خاطر داشته باشید که لیزر موهای زائد باعث سرطان پوست نمی شود و زمانی که توسط یک متخصص حرفه‌ای و باتجربه به درستی انجام شود، می تواند راهی ایمن و موثر برای کاهش موهای زائد باشد.

سلیله : همه میتونن موهای زائدشونو لیزر کنن؟

شانار اسکین : بله، لیزر موهای زائد یک درمان ایمن و موثر برای افراد است که با هدف قرار دادن رنگدانه در فولیکول مو با پرتو لیزر انجام می شود. فولیکول‌های مو در نتیجه گرم شدن از بین می‌روند شود و از رشد مو در آینده جلوگیری کند. ایمنی لیزر موهای زائد بستگی به خود فرد دارد، زیرا ممکن است برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به لیزر حساس تر باشند. قبل از انجام این روش، مهم است که در مورد خطرات احتمالی با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر این، افراد باید مطمئن شوند که از یک تکنسین مجرب و خبره استفاده می کنند که می تواند تنظیمات را به درستی با نوع پوست و رنگ مو تنظیم کند. به طور کلی، لیزر موهای زائد می تواند روشی موثر برای کاهش دائمی موهای زائد بدن برای بسیاری از افراد باشد. با این حال، مهم است که همه عوامل را قبل از انجام این روش در نظر بگیرید.

شیلا : سلام خسته نباشین. میخواستم بپرسم قبل از لیزر هم باید کار خاصی انجام بدیم؟
شمیم : بعد از لیزر باید چه مراقبتی انجام بدیم؟

شانار اسکین : پس از انجام لیزر موهای زائد، بهتر است از یک پاک کننده ملایم برای ناحیه مورد نظر و یک کرم یا پماد مرطوب کننده استفاده کنید. علاوه بر این، برای جلوگیری از ایجاد زخم، باید از برداشتن پوسته هایی که ممکن است ایجاد شود، خودداری کرد. اگر بعد از لیزر درمانی احساس ناراحتی می کنید مانند درد، قرمزی، تورم یا خارش، مهم است که با متخصصان شانار اسکین مشورت کنید. آن‌ها می توانند در مورد اینکه چه داروها یا درمان هایی ممکن است به کاهش این علائم کمک کند، مشاوره ارائه دهند. در نهایت، رعایت هر دستورالعملی که پزشک در مورد مراقبت و بهبودی پس از درمان به میان می‌آید، مهم است. این ممکن است شامل پرهیز از فعالیت ها یا محصولات خاص تا زمان بهبودی باشد. پیروی از تمام دستورالعمل ها به اطمینان از بهترین نتیجه ممکن از لیزر درمانی شما کمک می کند.

بهناز : چند جلسه باید واسه لیزر بریم تا کامل موهای زائدمون از بین بره؟

شانار اسکین : تعداد جلسات لیزری که برای از بین بردن کامل موهای زائد خود نیاز دارید به عوامل مختلفی از جمله ناحیه بدن تحت درمان، نوع و ضخامت موهای شما و نوع پوست شما بستگی دارد. به طور کلی، اکثر افراد برای دستیابی به نتایج مطلوب به 3-8 جلسه درمانی با فاصله 4-6 هفته از هم نیاز دارند. توجه به این نکته مهم است که هیچ دو نفری شبیه هم نیستند، بنابراین تعداد دقیق درمان هایی که شما نیاز دارید می تواند متفاوت باشد. علاوه بر این، برخی از نواحی ممکن است به دلیل چرخه رشد مو در آن ناحیه خاص، به درمان های بیشتری نسبت به سایرین نیاز داشته باشند. در نهایت، لیزر موهای زائد یک درمان ایمن و موثر برای کاهش دائمی موهای زائد است که با انجام آن به صورت منظم می‌توانید بهترین نتیجه را از درمان داشته باشید.

مهسا : لیزر باعث سوختگی میشه؟

شانار اسکین : بله، اگر اپراتور لیزر فرد کم تجربه و غیرحرفه‌ای باشد، می‌تواند می تواند باعث سوختگی پوست شما شود.این سوختگی می‌تواند خفیف یا شدید باشد. در حالت خفیف، ناحیه مورد نظر دچار قرمزی و سوزش می‌شود که نهایتا تا چند ساعت بعد برطرف می‌شود ولی در حالت‌های شدید، ممکن است منجر به ایجاد تاول، جای زخم و حتی تغییر رنگ دائمی پوست شود. برای کاهش خطر سوزش در حین لیزر موهای زائد، مهم است که فقط از یک متخصص واجد شرایط که تجربه انجام این روش را دارد، درمان دریافت کنید. علاوه بر این، پیروی از تمام دستورالعمل‌های قبل و بعد از درمان ارائه شده توسط پزشک یا پزشک برای اطمینان از نتایج مطلوب و کاهش خطر سوزش یا سایر عوارض جانبی ناخواسته، مهم است.

الهه : لیزر چه عوارضی داره؟

شانار اسکین : لیزر موهای زائد روشی محبوب و موثر برای کاهش موهای زائد بدن است، اما می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد. شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد قرمزی، تورم و سوزش در محل درمان است. این عوارض معمولاً طی چند ساعت پس از عمل خود به خود برطرف می شوند. سایر عوارض جانبی بالقوه شامل تغییر در رنگ یا بافت پوست، ایجاد تاول و زخم است. در موارد نادر، اگر اپراتور تخص و تجربه لازم را نداشته باشد، لیزر موهای زائد می تواند باعث سوختگی یا آسیب جدی تری به پوست شود.

نرگس : من شنیدم لیزر درد خیلی زیادی داره. باید حتما قبلش از کرم بی حس کننده استفاده کنیم؟

شانار اسکین : بله، درست است که لیزر موهای زائد می تواند دردناک باشد و بسته به تحمل دردی که دارید، می‌توانید از کرم بی حس کننده استفاده کنید. ولی در اغلب مواقع درد آن قابل تحمل است و برای عده زیادی از افراد نیز بسیار خفیف است. قبل از اینکه نسبت به این درمان اقدام کنید، باید با مرکز پوست و موی مورد نظر خود صحبت کنید که آیا کرم بی حس کننده نیاز دارید یا خیر. به طور کلی، استفاده از کرم بی حس کننده قبل از جلسه لیزر موهای زائد می تواند به کاهش یا از بین بردن هر گونه ناراحتی مرتبط با این روش کمک کند.

نظر خود را با ما درمیان بگذارید